tirsdag 17. juli 2012

Steinbed ferdig og en liten skuffelse...

Her om dagen fikk jeg plantet ut de rosene jeg kjøpte. det var litt av en jobb, for jeg måtte fjerne all steinen der jeg skulle grave. Jeg hadde til slutt for korte armer fant jeg ut av, for det var ikke helt enkelt å få det til. Men i bakken kom de :-)
Bedet ser ikke noe fint ut nå (som alle nyplantede bed), men håper at det blir bra til neste år. Da vil peonene blomstre først og siden rosene (hvis de overlever)

Sånn så det altså ut i 2008. 13,5 tonn med gråstein...
Nå er nesten all steinen brukt opp på div. prosjekter bl.a. dam og brukt i mange bed som jord dekke.

Her er 'Constance Spry' plantet ved siden av lerketreet som står der. Planen er at rosen skal klatre opp i treet. På lappen sto det H4/5, så det er lov å håpe på overlevelse...

Her er 'Bonica 82' til venstre og 'Mary Rose' til høyre. Begge har blitt gravd godt ned i bakken og etterpå fylt opp med stein rundt. Håper de vil trives i haugen!

'Queen of Sweden' står i samme haug bare på andre siden

Nå blomstrer Iris ensata i flere bed. Det er de av irisene som blomstrer senest. Hyggelig med lang irisblomstring :-)



Her om dagen sprang den første knoppen ut på 'New Dawn'. Den kjøpte jeg i vår og den har nå veldig mange knopper. Når jeg kjøpte den sto det blek rosa blomster på beskrivelsen. Så jeg hadde håpet at den var litt rosa...

Hvis jeg legger godviljen til skal jeg innrømme at den er blek rosa som knopp, men som utsprunget kaller jeg den fargen hvit... Jaja, jeg liker veldig godt hvite blomster, så det gjør ikke så mye. Det viktigste er at den kommer med masse blomster fremover!

16 kommentarer:

  1. Den steinhaugen skjønner jeg må ha vært litt av en jobb!! Men stein er jo utrolig fint, så da er det vel verdt det=) Jeg bærer med meg stein jeg finner i grøftekanter, og det er en liten jobb det og!! Min New dawn er rosa... kanskje den finnes i flere farger? Mange knopper på den, men ingen som har kommet ut enda=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, det har vært mye jobb. Men det har tatt fire år, så det er overkommelig. Jeg har lest om en sort som er hvit New Dawn. Kanskje det er den jeg har fått kjøpt...Uansett er det en nydelig rose.

      Slett
  2. Du er sannelig ikke skvetten, bærer steiner
    og jobber på. Men så har du fått deg noen
    flotte roser da. Og den Lathyrusen er bare
    fantastisk, jeg har hatt den i to
    forskjellige hager, og det er koselig at
    den vokser så fint hos deg. Veldig fin å
    plukke inn også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, skal jeg få det ned i bakken må jeg nok bære stein selv :-)Ja, den Lathyrusen er en virkelig fin staude. Den skal jeg ta inn litt av i dag!

      Slett
  3. Ikke mye rosa den der nei, men vakker er den!
    Du får love å legge ut bilder på steinhaugen igjen til neste år. Spennende prosjekt å fölge med på dette. Jeg tror det kommer til å bli kjempefint!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg vil ikke kalle den der for rosa. Men det gjør ingen ting, for jeg er veldig glad i hvite blomster. Jeg skal ta bilder til neste år ja, det er først da en får sett hvordan det blir. Klem fra Marit

      Slett
  4. Stein og grusbed har eg heilt sansen for. Har laga meg eit slik bed sjølv i år. Det er eit lite prosjekt i seg sjølv når det skal plantast i all steinen. Men etter det eg har forstått skal plantene overvintre godt der. Så bedet ditt Marit kjem til å bli vakkert : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også glad stein. Det er så fint med grått farge sammen med blomster i andre farger. Håper atd e overvintrer godt blant steinene. De får jo litt beskyttelse av de.

      Slett
  5. Det er så utrolig flott med stein i hagen! Dette ble veldig fint!
    Constance Spry og Queen of Sweden er kjempe nydelige roser!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, stein får en ikke nok av i hagen! De er flotte roser, ja :-) Klem fra Marit

      Slett
  6. Så fin og lys stein det ble lekkert Marit.

    Ha en fin dag , Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn sprengestein er veldig lys i fargen, så den passer fint til lyse roser. Ha en fortsatt fin dag du også! Klem

      Slett
  7. Så nydelig det ble, Queen of Sweden var jo også bare skjønn :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Den rosen har jeg også forelsket meg i :-))

      Slett
  8. Det blir nok et flott steinbed med Peoner og roser, "Queen of Sweden" var en lekker rose, det er jo "New Dawn" også når blomstene springer ut.

    Ha en fortsatt fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det får vokst seg til blir det bra, håper jeg i vertfall. Ja, den er pen den også til tross for at den skulle vært rosa... ;-)

      Ha en fortsatt fin dag du også!

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...