tirsdag 8. juli 2014

Snø...?

Neida, så ille er det ikke, men det kan nesten se sånn ut... ;-)



Resultat av skybruddet i går. Duftskjærsminen ser litt ribbet ut stakkars...

Vi fikk nøyaktig 20 mm, og jeg er glad for hver dråpe. Det kan hende vi får mer i kveld, og da melder de om torden igjen. Det fikk vi ikke i går, og det er nesten så jeg ønsker at det skulle komme, for det går nesten ikke an å puste her. Høy luftfuktighet, og tett skydekke er årsaken til det. Men jeg skal ikke klage.
Stakkars de som bor i Lillehammer traktene. De fikk 62 mm med regn i går...
For mye og for lite regn er nesten like ille...

Så over til noe som er en sensasjon, i alle fall for meg. Opp i gjennom årene har jeg prøvd utallige ganger å få azalea til å overleve her. De aller fleste har levd en uke, og så har det bare vært å kaste de.
Til jul i fjor kjøpte jeg en hvit, og i januar kjøpte jeg en rosa. For meg så er det aller første gang at jeg har fått to azalea til å overleve, og ikke bare til å overleve, men til å blomstre også!!!!!

Hvit azalea med to blomster og mange knopper

Rosa azalea som er helt vidunderlig vakker å se på akkurat nå  :-)

Min mor har i alle år fått azalea til å blomstre, mens jeg har aldri fått det til før nå...En skal med andre ord ikke gi de opp, men bare prøve igjen. Men de er ikke av de enkleste, for de må ha vann hver eneste dag...
Jeg glemte det en dag her i sommer, og da kvitterte den med å slippe en masse tørre blader dagen etter...
Så denne er vanskelig og krevende, men det er veldig gøy å se på den nå! :-)

34 kommentarer:

  1. Så fine blomster du er blevet belønnet med på dine azaleaer! Nej, man skal ikke give op.
    Du verden, hele 62 mm i Lillehammer ... Og her lider vi snart tørkedøden.
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, en må ikke gi opp så planter så lett. Ja, de har fått flom som følge av alt regnet. Forferdelige skader som følge av regnet. Får håpe dere snart også får noe regn.

      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  2. Nej, man skal ikke give op. Det gælder i mange af livets forhold ;-)
    Godt det ikke er sne, men jasminblade :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant! Ja, det er helt sikkert :-)

      Slett
  3. Snø? - Jeg begynte å lure et øyeblikk! Azalea har jeg gitt opp, den trenger alt for mye vann til at jeg klarer å holde liv i den. Moro at du har "knekt koden" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis var det bare blomster blader :-)
      De trenger alt for mye vann ja, men det er det som er koden :-)

      Slett
  4. You can not give up, Azaleas are beautiful flowers :) Regards

    SvarSlett
    Svar
    1. No, that is true. They are som beautiful :-)

      Slett
  5. Nydelige Azalea som blomstrer på ny. De får jeg ikke til å overleve, men de får nok for lite vann.

    Håper du slipper tordenvær, men regn gjør godt i hagen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er det som er problemet med de, for de må vannes hver dag.

      Jeg tror vi slipper tordenværet, men da får vi heller ikke regn...

      Slett
  6. Hei Marit

    Nej, at give op, det ligger ikke til os!
    Og flot med blomster på Azaleaen - det er ikke let!
    Tillykke med regnen - her fik vi de 3mm igår, det er allerede knastørt igen!
    Gårsdagens front er vendt om - måske den giver mere på tilbagevejen?

    Ha en dejlig våd dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Nei, det ligger ikke til oss. En kan jo ikke gi seg så lett!

      3 mm er ikke mye, nei... Vi har ikke fått noe mer i dag, så det blir nok ikke noe mer på lenge nå. Bare fint vær fremover... :-)

      Ha en deilig aften

      Slett
  7. Fascinerende med det hvite, men godt at det ikke er snø! Regn er bra for hagen, bare ikke det kommer så mye at plantene drukner :)
    Nydelig azalia, jeg har heller aldri fått de til, og i alle fall ikke overvintring1
    Ønsker deg en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Regn må til ja, og fremover blir det bare tørke igjen så her må det vannes :-)

      Tusen takk! De er ikke enkle nei...

      Ha en fin kveld

      Slett
  8. glad you got some rain! loved the 'snow fall' even if you were sad to lose the petals.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, me too! We are very pleased for every drop. Yes, the "snow" was pretty :-)

      Slett
  9. Skvett he he, ja det så ut som snø.
    Ja den fikk vist litt mye vann ser jeg, det er nesten rart at så mange planter greier seg i disse regnskylla.
    Så flotte azalia, lykke til med de,

    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, moro at jeg skremte deg!
      Det regnet godt i går ja. De tåler mye i vårt tøffe klima ja.
      Tusen takk!

      Slett
  10. Nydelig! Men å vanne hver dag...de ville hatt en sikker død her hos meg :) Her er det skralt med servicen! God uke!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har inntil nå dødd her også. Det er ikke alle som får sånn service her heller... ;-)
      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  11. Kære Marit
    Tillykke med regnen!!!
    Her er det stadig tørt- men måske er noget på vej...
    Fine Azaleaer!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Takk! Jeg er veldig glad for regnet.

      Får håpe dere får noe regn snart!

      Tusen takk!

      Klem

      Slett
  12. Så fina azaleor hos dig. Oj, det var en hel del regn.
    Det regnade lite här i Marina i morse, men sedan kom solen och det blev 30° :)
    Ha det gott
    Kram kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var godt det kom så mye.
      Det har vært veldig varmt her også i dag. 23 grader kl. 21.00.

      Ha det godt!

      Klem , Marit

      Slett
  13. Hei Marit! Trodde et øyeblikk at det var hagl.
    Vakre azalear, nydelige farger. Azaleane står ute under rhododendron i ganske store leirkrukker om sommeren. Det ser ut til at de med smale blader er mye mer holdbare enn dem med breiere blader. Dessverre ser det ut til at de er nesten umulig å få tak. Så du har gjort en bragd. God julikveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, det kunne ligne på hagl.
      Det er nok smart å plante de i store krukker og ha de ute. Mine står på kjøkkenbenken hvor jeg husker på de.
      Det visste jeg ikke !
      Tusen takk :-)

      God kveld!

      Slett
  14. Ja, nå er jeg imponert. Har samme erfaring som deg med azalea. Får dem ikke til å overleve......

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ikke enkle nei, men de er så vakre :-)

      Slett
  15. Great that your azaleas survived, especially the pink one is a real beauty. And what about rain, we had a (too) long period of dryness but today it's raining cats and dogs, I am so glad for the garden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I am glad they survived. They are so beautiful :-)
      It have been very dry here too. I am glad for the rain yesterday.

      Slett
  16. Nydelige azalea! Jeg har to hvite som også blomstrer nå. De tre viktigste tingene å huske på for å få azaleaen til å overleve er etter min erfaring, vann, vann og atter vann.

    SvarSlett
  17. Tusen takk! Så gøy at du også har azalea som blomstrer! Ja, du har så rett. Det er bare vann som gjelder når det dreier seg om azalea ;-)

    SvarSlett
  18. Oj, ja det såg verkligen ut som snö. Men 62 mm i Lillehammer ... det är mycket det. Ofta blir det ju häftiga regnväder när det är så här varmt.

    Grattis till blommorna på dina azaleor. Det roliga med "julazaleorna" är att när dom blommar om så blir ofta blommorna mycket större och vackrare. Det beror troligen på att dom drivit dom så hårt till jul för att det ska bli så mycket blommor som möjligt på dom.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :-) Enkelte steder fikk hele 80 mm. Det er skummelt når det kommer så mye på en gang.
      Ja, de blir drevet veldig hardt til jul. De er finere når de kommer i blomst etterpå.

      Klem, Marit

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...